söndag 29 juni 2014

Första veckorna

Som rubriken antyder så tänkte jag skriva om hur de första veckorna var och hur det varit på barnmorskebesöken.

Efter att jag berättat för Henrik så kände jag att jag behövde prata med min vän Caroline som själv har en dotter som fyller fem. Hon är min äldsta vän och jag visste att hon skulle ha bra råd och veta vad nästa steg är efter att ha fått positiva test.
Hon rådde mig såklart att boka tid hos barnmorska nästa dag och tyckte att detta var spännande :).
Jag ringde även till Sofie och sa att jag inte kunde festa den kommande lördagen (som ju var bestämt) jag kände mig hemsk. Hon svarade "nähä, då får vi ta det en annan dag...". Jag förtydligade vad jag sagt "jo alltså vi kan träffas men jag kan inte festa..." Och då frågade hon "är du..?" Haha ja det gick ju inte att ljuga. Ville berätta för alla på en gång men speciellt för henne. Det är inte ok att avboka något som varit bestämt så länge utan att säga sanningen om varför.

Sen bokades då barnmorskebesök och jag fick vänta en och en halv vecka vilket jag tyckte var skitlänge.
På besöket hjälpte de mig att räkna ut ungefär beräknad födsel (BF) för barnet och det var fan inte det lättaste eftersom man utgår oftast från senaste mensens första dag och jag hade inte haft min mens på typ hundra år. Bekymmersrynkan växte på henne och studenten, jag var nervös och undrade vad jag är för freak. Dock kunde jag hjälpa till med datumet då vi haft oskyddat sex eftersom jag mindes datumet för när Henrik skrev kontrakt med min bror angående lägenheten. Beräknad BF blev därigenom 5:e december! Äntligen något att gå på och jag laddade genast ner gravid-appen!
Jag var alltså gravid i vecka 7+4 den dagen jag var på hälsosamtal som det första barnmorskebesöket kallas.
Nästa besök skulle bli en månad senare och med en annan BM eftersom den första skulle operera handen och vara sjukskriven. Skriver mer om andra besöket (inskrivningssamtal) i nästa inlägg! Sov gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar