tisdag 16 december 2014

Förlossningen, del 1: så började det

Nu har vi fått henne, vår fina dotter! Onsdagen den 10/12 kl.21.27 hamnade hon på mitt bröst.
Jag tar det från början:
På morgonen (samma dag) vid ca 06.30-tiden vaknade jag och hade känningar i magen på ett vis jag inte känt tidigare. Det gjorde rätt så ont och drog som bara den. Mina aningar sa att jag hade förvärkar. Kl.7 ringde Henriks väckarklocka, han stängde av och somnade om. Jag väckte honom en kvart senare, berättade om mina värkar och vi konstaterade att det vilken dag som helst kommer en liten unge. Henrik gick till jobb, hade träningsväskan med sig, han brukar träna på lunchen.

Jag försökte somna om som jag brukar men det var svårt. Låg och fokuserade på värkarna som kom ca 2 gånger i halvtimmen. När jag gick på toaletten upptäckte jag slem på pappret vilket kunde betyda att slemproppen gått.
Vid kl.10 var värkarna fortfarande oregelbundna men jag kände att de ökade i täthet och längd så jag ringde förlossningen och berättade läget. Kvinnan i luren sa att det helt klart verkar som att något är på gång men att det fortfarande är för tidigt att åka in. Jag skulle försöka fokusera på något annat, försöka koppla av, ta ett bad. Jag frågade om jag borde gå ut med hunden och då sa hon att barnet inte bara ploppa ut haha.
Jag gjorde och åt frukost innan jag ugick ut med Göte som var så försiktig med mig när jag behövde stanna och andas.
När vi kommit in igen ställde jag mig och diskade och sjöng. Sen fixade jag ett bad och meddelade Henrik att han fick vara stand by och beredd att gå hem tidigare. Vid kl. 13 fick jag meddela att han måste komma hem senast kl.15 för att gå ut med Göte eftersom jag inte skulle klara det pga smärtan. När han kom hem kl.15 gick han ut med Göte och när han kom in igen fick han ringa in till förlossningen. Nu var värkarna tätare och gjorde ont som bara den, det var jättesvårt att veta hur jag skulle andas genom dem. Genom en "värkapp" hade jag hela tiden koll på hur långa värkarna var och hur ofta de kom så Henrik rapporterade detta noggrant :). Värkarna kom nu ca var 4-5:e minut och varade dryga minuten. Henrik fick frågan om jag kände att jag ville åka in, vilket jag tydligt bekräftade :).
OK, dags att åka! Jag gick på toaletten, Henrik ringde sin mamma som skulle hämta Göte, när jag kom ut grät Henrik, för nu var det ju på riktigt! Han tog väskorna och hämtade bilen. Sen jävlar var vi på väg för att föda barn.
Denna historia blev tydligen väldigt detaljerad..! Vill få med allt så jag kan gå tillbaka och läsa... Jag får fortsätta med nästa del i nästa inlägg :). Här kommer några bilder iallafall!
1. 9/12 dagen då hon var beräknad att komma. Jag skulle snart till barnmorskan och efter det besöket trodde jag att jag skulle gå långt över tiden, trots att min intuition sa annat.
2. Sista måltiden hemma och som gravid. Mannagrynsgröt med hallonsylt och mjölk. Oboy till. Fan vad jag hinkat oboy som gravid!
3. Sista magbilden!!!!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar