torsdag 18 december 2014

Förlossningen, Del 2: inskrivna

Ok, vi kom fram till kvinnokliniken i Malmö och plingade på klockan. Jag fick visa legitimation och berättade att det gjorde ont när barnmorskan som tog emot oss frågade hur jag mådde.

Vi blev inhysta i ett rum klockan 16, jag fick ctg-bälten för att läsa av bebisens hjärtljud och mina värkar.

Barnmorskan kände efter hur bebisen låg och kunde känna att huvudet var fixerat, vilket min barnmorska på Mvc dagen innan sagt att det inte var!
Jag blev undersökt kl.16.10 och då var jag öppen 4 centimeter. Holy moly, nu blev vi inlagda!

Jag berättade att jag ville testa akupunktur om det är lönt. För att det ska verka så ska man få det i tidigt öppningsskede. Barnmorskan skulle leta reda på en kollega som skulle kunna sätta nålar. Det tog flera timmar innan någon satte nålarna.
Jag och Henrik gick några varv i korridorerna. Det var skönt med gåbord som stöd. Superläskigt att höra från andra rum hur kvinnor skrek för full hals "AAAAAAHH!!! Det gör ooooont!!" Men vi kunde inte vända hem nu ju :).

Efter någon timme till började jag med lustgasen för jag kände inte effekten av akupunkturen.
Jag fick lavemang också innan krystvärkarna kom igång.
Jag fick en annan barnmorska för att hon jag hade först behövdes vid en annan förlossning.

Jag erbjöd Henrik lustgas men han ville inte prova. Jag tyckte det var dömesigt.

Ca kl.20 blev jag undersökt igen. Nu var jag nästan helt öppen!

Jag stod på knä i sängen, med magen mot ryggstödet. Vickade på rumpan till musik.

Innan ytterligare en undersökning frågade barnmorskan om jag ville att hon skulle ta hål på vattenhinnan eftersom mina värkar var kraftiga men kom inte så ofta (vilket är vanligt vid snabbt öppningsskede) och vid vattenavgång sätter de igång igen ordentligt. Jag svarade med frågan "åååh måste man ta så många beslut hela tiden?!" Så barnmorskan tog beslutet åt mig och lät vattnet komma! Nu var det dags på riktigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar